• دوشنبه 15 اردیبهشت 1404
  • 16:17
فوتبال، فوتسال
1404/2/15 - 13:31
65383

سکوی راسل در میامی پابرجا ماند؛ داوران اعتراض ردبول را رد کردند! / فرشتاپن چهارم ماند

خبرورزشی | گرچه چرخ‌های فرمول یک در پیست میامی از حرکت ایستاده بودند، اما هیجان مسابقه در اتاق داوران ادامه یافت. تیم ردبول با استناد به داده‌ها و قوانین، نسبت به عملکر...

خبرورزشی | گرچه چرخ‌های فرمول یک در پیست میامی از حرکت ایستاده بودند، اما هیجان مسابقه در اتاق داوران ادامه یافت. تیم ردبول با استناد به داده‌ها و قوانین، نسبت به عملکرد جورج راسل در شرایط پرچم زرد معترض شد و خواهان ارتقای جایگاه مکس فرشتاپن بود. با این حال، پس از بررسی دقیق شواهد و شنیدن دفاعیات تیم مرسدس، هیئت داوران FIA اعتراض ردبول را وارد ندانست و نتیجه نهایی مسابقه را تایید کرد.

جورج راسل جایگاه سوم خود در گرندپری فرمول یک میامی را حفظ کرد. اعتراض رسمی تیم ردبول از سوی داوران پذیرفته نشد و در نتیجه، مکس فرشتاپن به‌طور قطعی در رده چهارم باقی می‌ماند.

رقابت در اطراف ورزشگاه «هارد راک» گرچه به‌ظاهر پایان یافته بود، اما پس‌لرزه‌ای غیرمنتظره داشت: ردبول با تکیه بر مستندات خود، به عملکرد جورج راسل و نتیجه نهایی مسابقه اعتراض کرد. در احضاریه رسمی فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA)، اعلام شد که نمایندگان دو تیم مرسدس و ردبول باید رأس ساعت ۱۹:۱۵ به وقت محلی در برابر هیئت داوران حاضر شوند؛ دلیل: احتمال نقض بند 2.5.5b از ضمیمه H مقررات بین‌المللی ورزشی، که به رعایت نکردن پرچم زرد مربوط می‌شود. فرشتاپن بلافاصله از طریق رادیوی تیمی هشدار داده بود: «بررسی کنید که جورج از سرعت کم کرده یا نه، پرچم زرد در کار بود.»

کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول، کمی بعد در گفت‌وگو با خبرنگاران از جمله Motorsport.com در پدوک، دلایل اعتراض را چنین توضیح داد: «ما با استناد به داده‌های GPS دریافتیم که راسل عملاً کاهش سرعت واقعی نداشت. طبق قوانین، راننده باید به‌وضوح سرعت را کم کند. در حالی‌که خودرو همچنان به شتاب گرفتن ادامه داد، فقط با آهنگی کندتر.»

سرعت افزایش یافت، اما کمتر از دورهای پیشین
هیئت داوران پس از بررسی استدلال‌های دو طرف، اعتراض را وارد ندانست و آن را رد کرد. در نتیجه، راسل جایگاهش روی سکو را حفظ کرد؛ هرچند به‌دلیل ناراحتی شکمی در کنفرانس خبری پس از مسابقه حاضر نشد. فرشتاپن نیز قطعی در رده چهارم ماند.

در بیانیه رسمی FIA آمده است: «بر اساس تصاویر onboard و داده‌های تله‌متری، راننده خودرو شماره ۶۳ حدود ۲۵ درصد از گاز را برداشت و متعاقب آن، شتاب خودرو نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافت. بند 26.1.a ایجاب می‌کند که راننده در وضعیت پرچم زرد به‌وضوح کاهش سرعت داشته باشد، اما مشخص نمی‌کند که این کاهش باید نسبت به سرعت مطلق باشد یا نسبت به سرعت معمول همان بخش از پیست.»

هیئت داوران متشکل از فلیکس هولتر، ماتیو رِمِری، درک وارویک و استیو پنس، نظر نهایی خود را چنین اعلام کردند: راسل هنگام عبور از منطقه پرچم زرد، به‌وضوح سرعتی کمتر از سرعت رایج در آن بخش داشت. هرچند سرعت مطلقش کمی بالا رفت، اما این افزایش نسبی نقض قانون محسوب نمی‌شود. دقیقاً همان نکته‌ای که ردبول به آن استناد کرده بود، اما داوران آن را ناکافی دانستند.

بر اساس تحلیل هیئت داوران، کاهش سرعت نسبت به ریتم معمول پیست کافی است و نیازی به افت شدید در عدد مطلق سرعت نیست. آنان همچنین موضع مرسدس را پذیرفتند؛ استدلالی که توسط ران میدوز و خود راسل ارائه شد و بر کافی بودن همین کاهش نسبی تأکید داشت.

در پایان، هرچند اعتراض ردبول پذیرفته نشد، اما مبلغ ۲۰۰۰ یورویی که بابت ثبت اعتراض پرداخت شده بود، از سوی داوران بخشیده شد.

دیدگاه ها

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ورزشیتو در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

اخبار ورزشیتو
اخبار برگزیده