• جمعه 10 مرداد 1404
  • 22:05
فوتبال، فوتسال
1404/5/10 - 01:53
84221

۱۰ اشتباه بزرگ سونی که می‌توانست پلی‌ استیشن را نابود کند

طرفداری | در حال حاضر، پلی‌استیشن با اقتدار بازار کنسول‌ها را در اختیار دارد. در حالی‌ که مایکروسافت با تصمیمات نادرست، برند ایکس‌باکس را دچار سردرگمی کرده است، سونی پیشتازی خود را حفظ کرده و در هر نسل، رکوردهای جدیدی به‌جای می‌گذارد. با نزدیک شدن به عرضه پلی‌استیشن ۶، بع...

طرفداری | در حال حاضر، پلی‌استیشن با اقتدار بازار کنسول‌ها را در اختیار دارد. در حالی‌ که مایکروسافت با تصمیمات نادرست، برند ایکس‌باکس را دچار سردرگمی کرده است، سونی پیشتازی خود را حفظ کرده و در هر نسل، رکوردهای جدیدی به‌جای می‌گذارد.

با نزدیک شدن به عرضه پلی‌استیشن ۶، بعید به نظر می‌رسد که این روند موفقیت‌ به این زودی‌ها متوقف شود. با این حال، مسیر پلی‌استیشن همواره هموار نبوده است. سونی نیز، همچون رقیبش مایکروسافت، اشتباهات بزرگی مرتکب شده؛ اشتباهاتی که اگرچه به نابودی کامل کنسول منجر نشدند، اما بعضی از آن‌ها تا مرز بحران رفتند. در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به ۱۰ تصمیم پرریسک سونی که می‌توانستند برای برند پلی‌استیشن بسیار گران تمام شوند.

۱۰. پلی‌استیشن کلاسیک

بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن
بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن

نینتندو با عرضه نسخه‌های کلاسیک کنسول‌های NES و SNES، موفقیت بزرگی کسب کرد و نشان داد که علاقه به کنسول‌های قدیمی همچنان بالاست. سونی نیز با معرفی پلی‌استیشن کلاسیک قصد داشت از این روند پیروی کند و مجموعه‌ای فشرده از بازی‌های محبوب پلی‌استیشن ۱ را ارائه دهد. اما این پروژه بدون تلاش کافی آغاز شد. حتی پیش از عرضه، کنسول به دلیل کمبود بازی‌های شاخص مورد انتقاد قرار گرفت و پس از عرضه، کیفیت پایین شبیه‌سازی، رابط کاربری نه‌چندان مطلوب و قیمت ۱۰۰ دلاری، شرایط را بدتر کرد.

۹. پی‌اس‌پی گو (PSP Go)

کنسول PSP GO
کنسول PSP GO

کنسول PSP در دهه ۲۰۰۰ به موفقیتی چشمگیر در بازار کنسول‌های دستی دست یافت و از همان ابتدا محصولی فوق‌العاده بود. اما آیا کسی هنوز PSP Go را که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، به یاد دارد؟ اگر نه، جای تعجب نیست؛ بسیاری وجود آن را فراموش کرده‌اند. سونی تنها دو سال بعد تولید این مدل را متوقف کرد. تصمیم برای عرضه نسخه‌ای بدون درایو UMD در اواخر چرخه عمر PSP، نه‌تنها نوآورانه نبود، بلکه باعث سردرگمی کاربران و افت فروش شد.

۸. شکست در بازی‌های سرویس‌محور

بازی Concord یک افتضاح به تمام معنا
بازی Concord یک افتضاح به تمام معنا

بازی‌های سرویس‌محور در سال‌های اخیر به‌شدت محبوب شده‌اند و سونی نیز قصد داشت سهمی از این بازار داشته باشد. این شرکت اعلام کرد که تا مارس ۲۰۲۶، ۱۲ بازی سرویس‌محور منتشر خواهد کرد. نتیجه اما فاجعه‌بار بود. بازی Concord با شکست مالی ۴۰۰ میلیون دلاری حتی یک ماه هم دوام نیاورد، استودیو ناتی‌داگ پروژه چندنفره The Last of Us را لغو کرد و استودیو لندن سونی نیز در حین ساخت یک بازی فانتزی تعطیل شد. تنها موفقیت واقعی، Helldivers 2 بود که آن هم بیشتر به لطف استودیو Arrowhead به دست آمد تا سیاست‌های کلی سونی.

۷. پلی‌استیشن ویتا (PlayStation Vita)

کنسول پلی استیشن ویستا
کنسول پلی استیشن ویستا

در فهرست کنسول‌های شکست‌خورده، پلی‌استیشن ویتا معمولاً یکی از نخستین گزینه‌هاست. با وجود کیفیت ساخت خوب و ویژگی‌های فنی مناسب، ویتا نتوانست در رقابت با نینتندو و رشد گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت دوام بیاورد. فروش ضعیف از همان روز اول آغاز شد و هیچ‌گاه به سطحی قابل‌قبول نرسید. کمبود بازی‌های انحصاری قوی نیز مزید بر علت شد تا جاه‌طلبی‌های سونی در این زمینه به پایان برسد.

۶. پلی‌استیشن وی‌آر ۲ (PlayStation VR 2)

تجهیزات VR پلی‌‌استیشن 
تجهیزات VR پلی‌‌استیشن 

حتی در زمان معرفی، پلی‌استیشن وی‌آر ۲ نتوانست توجه گسترده‌ای در جامعه گیمرها جلب کند. واقعیت این است که بازی‌های واقعیت مجازی هنوز آن‌طور که انتظار می‌رفت، همه‌گیر نشده‌اند. با وجود عرضه اولیه با چند عنوان امیدوارکننده، استقبال از دستگاه به‌سرعت افت کرد و حتی استودیوهای داخلی سونی نیز پشتیبانی از آن را کاهش دادند. به‌نظر می‌رسد واقعیت مجازی هنوز نتوانسته جایگاه محکمی در آینده صنعت بازی پیدا کند.

۵. پلی‌استیشن هوم (PlayStation Home)

پلی‌‌استیشن هوم

پلی‌استیشن هوم نخستین تلاش سونی برای ساخت یک پلتفرم اجتماعی مجازی بود؛ چیزی شبیه یک شبکه اجتماعی تعاملی در محیط‌های دیجیتال. ایده نوآورانه‌ای بود، اما سونی آن را ناقص و بدون محتوای کافی عرضه کرد. بازیکنان خیلی زود به نبود فعالیت و امکانات کافی اعتراض کردند و در نهایت، این پروژه هیچ‌گاه از مرحله آزمایشی فراتر نرفت.

۴. پلی‌استیشن موو (PlayStation Move)

مقایسه پلی‌استیشن موو و دسته کنسول Wii
مقایسه پلی‌استیشن موو و دسته کنسول Wii

پیش از آن‌که مارک زاکربرگ متاورس را مطرح کند، سونی تجربه‌ای مشابه را با کنترلرهای حرکتی پلی‌استیشن موو ارائه داد. اما این پروژه به‌دلیل کمبود محتوای مناسب، با شکست مواجه شد. اگرچه بعدها در پروژه‌های واقعیت مجازی از فناوری آن استفاده شد، اما در ابتدا، پلی‌استیشن موو نتوانست رقیبی جدی برای کنترلرهای Wii باشد.

۳. عرضه فاجعه‌بار پلی‌استیشن ۳

پلی‌‌استیشن ۳
پلی‌‌استیشن ۳

با وجود موفقیت‌های چشمگیر نسل‌های اخیر، عرضه پلی‌استیشن ۳ در سال ۲۰۰۶ یک فاجعه تمام‌عیار بود. در حالی‌ که ایکس‌باکس ۳۶۰ یک سال زودتر وارد بازار شده بود، سونی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار و کمبود بازی‌های باکیفیت در زمان عرضه، اشتباهاتی جدی مرتکب شد و بازار را به مایکروسافت واگذار کرد.

۲. هک شدن شبکه پلی‌استیشن (PSN)

هک شدن شبکه PSN
هک شدن شبکه PSN

در حالی‌ که قطعی‌های PSN در سال‌های اخیر چندان بی‌سابقه نیستند، اما حمله سایبری سال ۲۰۱۱ را نمی‌توان فراموش کرد. در این حادثه، شبکه پلی‌استیشن به‌مدت ۲۴ روز از ۲۰ آوریل تا ۱۴ مه قطع بود. سونی ابتدا سکوت کرد، اما سپس تأیید شد که اطلاعات شخصی بیش از ۷۷ میلیون کاربر احتمالاً فاش شده است. این اتفاق ضربه‌ای جدی به اعتبار سونی وارد کرد.

۱. قیمت بالای پلی‌استیشن ۵ پرو

پلی‌‌استیشن ۵ پرو
پلی‌‌استیشن ۵ پرو

با توجه به رویه معمول سونی، عرضه نسخه ارتقایافته پلی‌استیشن در میانه نسل دور از انتظار نبود. اما چیزی که تعجب همگان را برانگیخت، قیمت ۷۰۰ دلاری پلی‌استیشن ۵ پرو بود؛ آن‌هم بدون درایو دیسک یا پایه کنسول. با وجود سخت‌افزار قدرتمند، این قیمت‌گذاری با موجی از انتقادات آنلاین مواجه شد و همچنان یکی از چالش‌های بزرگ برای بسیاری از گیمرها باقی مانده است.

برچسب ها

دیدگاه ها

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ورزشیتو در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

اخبار ورزشیتو
اخبار برگزیده